lördag 14 april 2012

Lite smått och gott!


 Vi var uppe i Stockholm hos mina föräldrar över påsken och då köpte jag en grej som man använder för att rundsticka. Även om jag gillar att pyssla så har jag aldrig varit så mycket för att sy och sticka, men tyckte denna verkade kul, för då behöver man inte kunna sticka som vanligt men kan ändå göra söta mössor med mera! =) 
 Det var himla kul också faktiskt, och enkelt! Man kan sitta framför TV:n och pyssla med det. =) 

Så här ser själva verktyget ut. Sen har man en liten krok också att fiska upp öglor med.
De finns i olika storlekar beroende på vad man vill sticka. 

Första försöket resulterade i den här mössan till lillan. =) Det är en lite längre mössa som liksom hänger lite baktill. =) 

Försök nummer två - en vanlig mössa där jag använt dubbel tråd så den blev lite tjockare och tätare.
 Jag har också gjort några kort nyligen - ett till en arbetskamrat som fyllde 30 år och ett till en arbetskamrat som tyvärr slutade häromdagen. 
30-årskortet.
 


Gjorde ett bokkort till arbetskamraten som slutade. Tycker ju de är så himla roliga att göra! =)
   Har lite mer pyssel på gång som jag förhoppningsvis kan uppdatera med snart! ;) 

3 kommentarer:

  1. hej... vilka fina mössor det blev. Ett sånt där verktyg kanske jag skulle skaffa, jag är nämligen värdelös på stickning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag kan rekommendera det, jag är också värdelös på att sticka i vanliga fall, men detta gjorde det enkelt! =) Sen blir det ju den runda formen bara så man är väl lite begränsad i vad man kan sticka, fast man kan nog göra rätt mycket ändå. ;) Jag har just gjort ett överdrag till en cylinderformad vas, och satt i ett ljus i den. Det blev rätt mysigt ljus från den faktiskt! =)
      Jag köpte det på panduro, de hade lite olika storlekar på ringarna.

      Radera
  2. Himla sött och smart! Har tänkt köpa en sån till stora tjejen, men hon är nog lite för liten än. Kanske om något år!

    SvaraRadera