fredag 4 maj 2012

Kakfat

Har sett lite här och var att folk gjort egna kakfat av gammalt porslin från loppisar och det var jag ju så klart tvungen att testa jag med! =)
 Har sett olika varianter, både såna där de borrat hål i faten och använt några gängor eller vad det är att sätta ihop dem med, och såna där de använt något porslinsföremål att bygga upp faten med.
 Jag valde den senare varianten, hittade två små vaser som jag tyckte kunde passa att ha mellan faten.
 Så här blev resultatet. =) Jag använde mig av genomskinligt silikon för att sätta ihop delarna. Började med att limma den ena vasen på det lilla fatet och den andra vasen på mellanfatet. Sedan tejpade jag dem med maskeringstejp så att de inte skulle glida iväg medan de torkade. Sen när de torkat så satte jag ihop resten av delarna bara och tejpade igen så delarna skulle stanna på plats.
 Det funkade bra för delarna sitter ihop stenhårt!


7 kommentarer:

  1. riktigt fint... nu var det länge sedan som jag gjorde något, men det är väldigt roligt! Perfekt gåbort-present!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det var jättekul att prova göra ett sånt fat! =) Kommer säkert bli fler. Ja men vilket bra tips, det är ju en himla rolig gåbort-present! Kul att göra något unikt till någon! =)

      Radera
  2. Blev ju jättefint ..... har tänkt göra så jag oxå men har aldrig blivit av.
    Bra idé till present =)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Fint!
    Då ser jag fram emot att bli bjuden på en liten kaka från det fina fatet. :-)

    / Svärmor

    SvaraRadera
  4. . Visst är det en bra idé! Själv har jag också testat att göra med färdiga kakfatsstativ, och har även sådana stativ till salu på min blogg för den som är intresserad. http://allakansy.blogspot.se/2012/09/alla-kan-goratillverka-egna-kakfat.html
    Vill man prova även en sådan variant, kostar dem jag har hemma 60 kr/st inklusive porto inom Sverige. Tack för fin inspiration!

    SvaraRadera